logo l

Jak starozakonny szynkarz straszny pożar przypadkiem wzniecił

Marta Hamielec

Sarnowa należy do najstarszych miejscowości na ziemi rawickiej, o genezie sięgającej wczesnego średniowiecza. Od 1973 roku jest administracyjną dzielnicą Rawicza. Jeden z rozdziałów ponad 800-letniej historii miasteczka, w którym ciągle możemy pospacerować brukowanymi ulicami i w którym przy Rynku, jak 100 lat temu, ciągle rosną przycinane co roku drzewka, stanowią dzieje niewielkiej społeczności żydowskiej.


Pierwsi Żydzi, którzy osiedlili się w Sarnowie, byli zapewne handlarzami. Miasteczko, położone na pograniczu Wielkopolski i Śląska, przy jednym z głównych traktów handlowych w regionie, miało przez stulecia charakter typowej osady targowej. Wiadomo, że już około 1407 roku (nadanie prawa magdeburskiego) miejscowy kahał płacił „panu ziemskiemu” Jerzemu Duninowi tzw. „podatek ochronny” w wysokości 10 talarów rocznie. Ogólny dobrobyt przez stulecia przyciągał do wielokulturowej Sarnowy grupy osadników ze Śląska, Czech i Prus. W 1516 roku dziedziczny właściciel „dominium Sarne”, Grzegorz Obornicki, otrzymał królewski przywilej organizowania w Sarnowie targów tygodniowych oraz dwóch w ciągu roku jarmarków. Tradycje kupieckie przetrwały w środowisku sarnowskich Żydów aż do początku XX wieku.

Sarnowa Rynek MF
Rynek z Ratuszem w Sarnowie, początek  XX wieku

Rozwój Sarnowy przerwał tragiczny w skutkach pożar, który wybuchł 17 września 1809 roku na terenie posesji przy ulicy Garncarskiej, zajmowanej przez żydowskiego szynkarza wódki Marcusa Ollendorffa. Spłonęło wówczas kilkadziesiąt budynków, w tym ratusz z bogatym archiwum miejskim i aktami cechowymi, a ponad 100 rodzin straciło cały dobytek. Rodzina Ollendorffów ocaliła z płonącego domu tylko kilka przedmiotów codziennego użytku oraz szabasowy świecznik. W archiwalnych „Actach względem wybuchu ognia w dniu 17 września 1809 w mieście tutejszym Sarnowa z stratą 91 budynków doświadczonego” (rękopis w Archiwum Państwowym w Lesznie) czytamy m.in.:

O rannym czasie, w niedzielę zeszłą, dnia 17-go b.m., o kwadransie na szóstą, zajął się ogień na ulicy zwanej Garncarska, w domie obywatela Gotfrida Bidermana, pod liczbą 90, w którym, ile w jednej tylko był izbie, starozakonny szynkarz gorzałczany Markus Ollendorff, tutejszy protegowany mieszkaniec ze swoją familią samotnie mieszkał. Pożar ten tak był nagły i gwałtowny z przyczyny nadzwyczajnego wiatru, iż w przeciągu czasu sześciogodzinnym 56 domów mieszkalnych obywatelskich i Ratusz z repositorium aktów rządu zeszłego, ze skrzynią gdzie księgi miejskie dawnopolskie złożone były, a 35 budynków pobocznych przyległych, w ogóle 92 budynków z Ratuszem ogniem spłonęło, a przez to 117 familii, głów zaś 439, z pomieszkania ogołocone, nieszczęśliwymi zostało.

Gmina wyznaniowa w Sarnowie zaliczana była do małych ośrodków. Skupiała lokalną ludność żydowską z samego miasteczka oraz sąsiedniej wsi Sarnówka, i okresowo z pobliskiej Miejskiej Górki. W 1765 roku do wspólnoty należało 79 Żydów, w 1830 – 106, ale od tego roku liczba członków kahału stale malała. W 1899 roku w Sarnowie mieszkały 4 rodziny żydowskie. Najmłodsi Żydzi uczęszczali do szkoły miejskiej, w której dominowali pod względem liczebnym uczniowie-protestanci.

Życie religijne toczyło się w niewielkich, prywatnych domach modlitwy. Pierwszy z nich był usytuowany w obrębie ulic: Rawickiej, Kolejowej i Garncarskiej, gdzie koncentrowało się życie żydowskiej społeczności. Jedyna historyczna wzmianka na jego temat pochodzi z 1869 roku. Wiadomo, że była to budowla wzniesiona techniką szachulcową, z drewna i gliny, kryta gontem. W latach 80. XIX wieku wybudowano nowy dom modlitw (określany również mianem synagogi) przy ulicy Kolejowej. Murowany z cegły budynek zachował się do współczesności. W dwudziestoleciu międzywojennym funkcjonowała w nim ochronka dla dzieci. Obecnie pełni funkcje mieszkalne.  

Sarnowa dom modlitw
Budynek, w którym od lat 80. XIX wieku do lat 20 XX wieku mieścił się jeden z żydowskich domów modlitw

Większość spraw finansowych, administracyjnych, formalno-prawnych dotyczących Sarnowy rozstrzygał zarząd gminy wyznaniowej w Rawiczu. W 1837 r. przewodniczącym sarnowskiej gminy był Julius Ephraim, zatrudniano także kantora, rzezaka, nauczyciela religijnego oraz posługacza w domu modlitw. Kwestiami pochówków Żydów zmarłych w Sarnowie zajmowało się rawickie towarzystwo pogrzebowe Chewra Kadischa. Około 1726 roku został założony niewielki cmentarz (powierzchnia ok. 0,09 ha, lokalizacja na polach pomiędzy Sarnową a Rawiczem, przy drodze gruntowej stanowiącej przedłużenie współczesnej ulicy Wiatracznej). W  1876  roku  za  sumę  125  marek  parcela została  wykupiona na własność przez kahał. Ostatni pochówek odbył się tam prawdopodobnie w 1917 roku. W kolejnych latach z powodu likwidacji gminy i emigracji ostatnich żydowskich rodzin, kirkut powoli niszczał, zarastał dziką roślinnością. Brak stałego nadzoru sprawił, że macewy przewracały się i pękały. Dziś nie pozostał po nim żaden materialny ślad, poza oznaczeniami na przedwojennych mapach oraz zwyczajowej, stosowanej przez najstarszych mieszkańców Sarnowy nazwy „Judebergi”.

Sarnowa teren kirkutu
Po cmentarzu żydowskim, który istniał od I poł. XVIII wieku do I poł XX wieku, nie ma dziś śladu

W  1922  roku  gmina  żydowska  w  Sarnowie  została formalnie rozwiązana na mocy dekretu wojewody poznańskiego. Z miasteczka wyemigrowała między innymi rodzina dr. Fabiana Feilchenfelda, naczelnego rabina Meklemburgii.


Opracowano na podstawie: Heppner  Aaron,  Herzberg  Isaak,  Aus Vergangenheit und Gegenwart der Juden und der jüdischen Gemeinden in den Posener Landen,  Koschmin-Bromberg, 1909.

Artykuł napisany dla portalu Chaim/Życie.

Dziękuję Marcie Hamielskiej za napisanie tekstu o żydowskiej Sarnowie i udostępnienie ilustracji do niego.

Ulica Kolejowa w Sarnowie, ok. 1900 rok Fotografie: Marta Hamielec, Janusz Hamielec, zbiory Macieja Formanowicza i Muzeum Ziemi Rawickiej

Projekt
CHAIM/ŻYCIE

Fundacja Tu Żyli Żydzi, Poznań


Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci, realizowane w 2020 r. przez Andrzeja Niziołka

CHAIM/ŻYCIE - portal o kulturze, Żydach, artystach i Wielkopolsce, to projekt edukacji i animacji kultury w Poznaniu i Wielkopolsce. Poszukujemy, gromadzimy i prezentujemy na niej trzy rodzaje materiałów:

* Dzieła twórców kultury odnoszące się do kultury żydowskiej i obecności Żydów w Poznaniu i Wielkopolsce.

* Materiały nt. kultury i historii Żydów wielkopolskich – jako mało znanego dziedzictwa kulturowego regionu.

* Informacje o działaniach lokalnych społeczników, organizacji, instytucji zajmujących się w Wielkopolsce upamiętnieniem Żydów w swoich miejscowościach oraz informacje o tychże działaczach i organizacjach.

Kontakt

  • Andrzej Niziołek

  • Hana Lasman

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Projekt finansowany jako zadanie publiczne Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury w 2021 r.

© 2020 Fundacja Tu Żyli Żydzi. Strony Trojka Design.