Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach ma bogate tradycje - niezależnie od zmieniających się instytucjonalnych form i kierunków kształcenia zawsze był związany z rolnictwem i otoczeniem okołorolniczym.
Początki szkoły sięgają roku 1877, kiedy we Wschowie powstała niemiecka średnia szkoła rolnicza - w 1880 roku przeniesiona do Szamotuł i do dzisiaj tu działająca. Obecnie funkcjonuje ona jako Zespół Szkół i skupia: Liceum Ogólnokształcące, Technikum Architektury Krajobrazu i Technikum Rolniczego, Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych, uzupełniające: Technikum Rolnicze oraz Liceum ogólnokształcące dla dorosłych, a także Szkoła Policealna dla dorosłych. Obecnie uczy się w nich ponad 900 uczniów, a szkoły zatrudniają blisko 70 nauczycieli.
Klaudia Tomaszak-Ślipka, nauczycielka Zespołu Szkół nr 2 przedstawia poniżej społeczne i wielokulturowe działania przeprowadzane w szkole:
Nasz Zespół Szkół to placówka, która od lat jest wyjątkową przestrzenią dialogu i porozumienia, wrażliwości międzykulturowej oraz świadomości istnienia zjawisk i współzależności o charakterze globalnym.
1 marca 2018 roku otrzymaliśmy I nagrodę (w kategorii „Różnorodność działań”) w programie Szkoła Dialogu Fundacji Forum Dialogu za realizację projektu upamiętniającego szamotulską społeczność żydowską. Przystąpiliśmy do programu, ponieważ pragnęliśmy uświadomić naszemu otoczeniu wielowiekową obecność Żydówek i Żydów w Szamotułach oraz ich wkład w rozwój miasta - kształtując jednocześnie społeczne, obywatelskie i moralne postawy jego mieszkanek i mieszkańców. Także postawy oparte na tolerancji wobec wszelkiej inności, poszanowaniu praw człowieka i godności ludzkiej (bez względu na rasę, narodowość, kulturę czy wyznanie) oraz poszukiwaniu wzajemnego zrozumienia.
Jako Szkoła Dialogu wciąż szukamy nowych inspiracji do działania i realizujemy kolejne projekty edukacyjne. Świadomi istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca na całym świecie stawiamy czoło wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości, takim jak wychowywanie dla pokoju, edukacja o prawach człowieka, antydyskryminacyjne kształcenie międzykulturowe czy działania proekologiczne. Nieprzerwanie staramy się mieć oczy i umysły otwarte na zmieniającą się rzeczywistość i dostrzegać potrzebę tworzenia świata, w którym będzie więcej ludzkiej życzliwości, więcej troski - o siebie nawzajem i o środowisko naturalne - więcej dobra - w każdej jego możliwej postaci.
Lekcja wychowania obywatelskiego poprowadzona w Szamotułach dla uczniów Zespołu Szkół nr 2 przez
Adama Bodnara, Rzecznika Praw Obywatelskich, 2019
W ramach projektów, przy zaangażowaniu całej szkolnej społeczności (w tym Grona Pedagogicznego) i niezwykłym wsparciu dyrektora Zygmunta Sługockiego, podejmujemy szereg różnorodnych działań. Chcemy jednak, aby każdorazowo ich odbiorcami i odbiorczyniami byli nie tylko uczniowie i uczennice naszej szkoły, ale również dzieci i młodzież z innych placówek, nauczycielki i nauczyciele, rodzice, a także przedstawicielki i przedstawiciele instytucji kulturalnych i władz powiatu szamotulskiego, który jest organem prowadzącym naszą szkołę. Do współpracy przy projektach staramy się pozyskiwać ważne oraz cenione osoby i instytucje. Za niebywały sukces poczytujemy sobie nawiązanie współpracy z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich, a w konsekwencji - wizytę Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara w naszej szkole i żywą lekcję wychowania obywatelskiego, którą przeprowadził w 2019 roku.
Nasze projekty cechują ponadto: oryginalna tematyka, różnorodność wykorzystywanych podczas ich realizacji form i metod pracy (zapewniająca wysoką skuteczność wychowawczą i edukacyjną działań), otwarta formuła. Zawsze mamy plan, który porządkuje nasze działania, nigdy jednak nie zamykamy się w jego granicach, jest on dla nas raczej punktem wyjścia; wiele pomysłów bowiem rodzi się w trakcie pracy nad projektem. Działania zrealizowane są inspiracją do kolejnych, a z nawiązywanych kontaktów rodzi się wiele nowych inicjatyw. Na uwagę zasługuje również trwałość efektów naszych projektów. Pragniemy, aby nasze działania nie miały charakteru wyłącznie doraźnego, ale by pozostawiły trwałe ślady - dla kolejnych roczników uczennic i uczniów naszej szkoły i osób w przyszłości interesujących się poruszanymi przez nas tematami.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci, realizowane w 2020 r. przez Andrzeja Niziołka
CHAIM/ŻYCIE - portal o kulturze, Żydach, artystach i Wielkopolsce, to projekt edukacji i animacji kultury w Poznaniu i Wielkopolsce. Poszukujemy, gromadzimy i prezentujemy na niej trzy rodzaje materiałów:
* Dzieła twórców kultury odnoszące się do kultury żydowskiej i obecności Żydów w Poznaniu i Wielkopolsce.
* Materiały nt. kultury i historii Żydów wielkopolskich – jako mało znanego dziedzictwa kulturowego regionu.
* Informacje o działaniach lokalnych społeczników, organizacji, instytucji zajmujących się w Wielkopolsce upamiętnieniem Żydów w swoich miejscowościach oraz informacje o tychże działaczach i organizacjach.
Andrzej Niziołek
Hana Lasman
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projekt finansowany jako zadanie publiczne Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury w 2021 r.